Przejdź do głównej zawartości

Dietetyczna budyniowa tarta z bonusem.



Gdy w tamtym tygodniu zobaczyłam tego dietetycznego budyniowca wiedziałam, że lada dzień sama go zrobię. Moim bonusem są karmelizowane gruszki, które można pominąć jeżeli zależy nam na maksymalnym zmniejszeniu wartości energetycznej, są w końcu mocno niedietetycznym dodatkiem. Ale skoro całe ciasto jest super niskokaloryczne i zdrowe to ten jeden grzeszny (ale doskonale uzupełniający całość) akcent tak bardzo nam nie zaszkodzi, moim zdaniem.
Bałam się smaku żytniego ciasta bez tłuszczu, ale niesłusznie, jest bardzo smaczne. Myślę, że wykorzystam przepis na nie jeszcze nie raz. 
Tarta smakowała nawet nieświadomym jej dietetycznych walorów.



.

Dietetyczna budyniowa tarta z karmelizowanymi gruszkami

·         250g mąki żytniej, razowej TYP 2000
·         3 żółtka
·         2 łyżki jogurtu naturalnego
·         60ml ciepłej wody
·         10ml stewii w płynie + 15 kropel lub 2 łyżki stewii w proszku do budyniu i 1 łyżeczka do ciasta lub inne słodzidła
·         1 łyżeczka proszku do pieczenia
·         1 łyżeczka wanilii w proszku (lub olejku)
·         2 budynie waniliowe bez cukru
·         750ml mleka

·         2 duże gruszki, parę łyżek cukru i łyżka masła, do karmelizacji –opcjonalnie


Mąkę mieszamy z proszkiem, wanilią i dodajemy żółtka, stewię i wodę. Mieszamy początkowo łyżką w misce, potem wyrabiamy ręką. Jeśli ciasto się nie klei - dodajemy jogurt i wykładamy ciasto na blat. Wyrabiamy lekko podsypując mąką przez około 10 minut. Gotowe wstawiamy do lodówki na 20-30 minut. Po wyjęciu 2/3 ciasta wałkujemy z kulki w okrągły blat do wyłożenia foremki (tortownicy lub formy do tarty). Ciastem wykładamy formę i dziurkujemy  je widelcem. Przypiekamy w nagrzanym na 180* piekarniku przez 10 minut. Resztę ciasta wałkujemy i tniemy na paski. 
Na patelnię wsypujemy cukier, podgrzewamy go do czasu, aż zacznie się topić. Dodajemy masło i kiedy zacznie się karmelizować, mieszamy. Wykładamy pokrojone w plasterki gruszki i karmelizujemy parę minut z każdej strony.
W szklance mleka mieszamy oba budynie i dolewamy 15 kropel stewi (lub słodzimy stewią w proszku, do smaku). Możemy dodać kilka kropel olejku waniliowego. Resztę mleka zagotowujemy i do gorącego dolewamy rozmieszany budyń. Mieszamy na średnim ogniu aż do wrzenia. Teraz gorącą masę budyniową wylewamy na podpieczony spód ciasta. Na budyniu układamy karmelizowane gruszki. Przykrywamy pokrojonym w paski ciastem. Pieczemy  kolejne 10-15 minut - aż ciasto na wierzchu się zarumieni.
Gotowe ciasto polałam pozostałym na patelni gruszkowym karmelem, pycha!






Akcja z gruszką w tle

Komentarze

  1. Pięknie wygląda, uwielbiam gruszki! <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Budyń, karmelizowane gruszki... Brzmi pysznie! :))

    OdpowiedzUsuń
  3. Wyszła piękna i na bank pyszotka! Fajnie, że mogłam Cię zainspirować i że podałaś źródło - wielkie dzięki ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. doskonałe połączenie smaków:) wygląda kusząco:)pozdrawiam: http://martawkuchni.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń
  5. Wow czytamy sobie chyba w myślach :D Jakiś czas tutaj nie byłam, a wczoraj zasypiając właśnie myślałam o identycznym cieście.
    Jako że w domu znalazło się sporo gruszek, dodatkowo wczoraj zrobiłam swoją pierwszą w życiu tartę (wytrawną i miałam ochotę tym razem na słodko) chciałam to jakoś połączyć :) Na wypełnienie wpadł mi pomysł właśnie na budyń :P
    I jeszcze ta kratka z ciasta na wierzchu... hehehe widziałam na szarlotce w jakimś przepisie ostatnio i też zapragnęłam ją zrobić, ale chyba jestem za bardzo leniwa i sobie odpuszcze xP

    Mam w takim razie pytanko: sam budyń fajnie się zapiekł i nie rozlewał? ja widziałam gdzieś w przepisie, żeby dodać jajko...?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :D Sam pomysł nie był mój niestety, ale ochota na takie ciacho jak najbardziej :D Kratka to pikuś, a jak ładnie wygląda! Budyń przygotowany według proporcji podanych powyżej wyszedł w sam raz, nie rozlewał się ani trochę, nie dodawałam do niego jajek. Tylko trzeba pamiętać żeby ciasto trochę schłodzić przed krojeniem, wtedy wszystko pokroi się idealnie.
      Rozmyślania o ciastach przed snem- skąd ja to znam ;)

      Usuń
    2. Ok, to wykorzystam Twój przepis w takim razie ;)

      Usuń

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popularne posty z tego bloga

Ciasto z truskawkową mus-galaretką.

Bardzo proste ciasto. Gdy zaczyna się sezon truskawkowy wszyscy w mojej okolicy zawsze robią podobne, ale owoce są w nim obecne w całości, w towarzystwie warstwy galaretki. Truskawy owszem, i na tym cieście smakują wyśmienicie, ale tylko świeżutkie (przynajmniej mi), potem już nieco tracą na smaku. Tutaj robimy z nich mus-galaretkę, która pięknie się kroi (czego nie mogę powiedzieć o biszkopcie..) i smakuje o wiele lepiej. Mimo, że to tylko wykorzystane zapasy z zamrażarki.
Kwaskowata warstwa truskawkowa idealnie łączy się ze słodyczą kremu. Oj smakowało!






Ciasto z truskawkową mus-galaretką:
Źródło.

Biszkopt:
6 jajek
1 szklanka cukru
1 szklanka mąki pszennej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1 cukier wanilinowy
szczypta soli

Krem:
1/2 l  mleka
1 kostka masła /margaryny (25 dag)
2 budynie śmietankowe lub waniliowe
1 cukier wanilinowy
cukier do smaku

Truskawkowa mus-galaretka:
1 l zmiksowanych truskawek (świeże lub mrożone)
3 galaretki truskawkowe

Biszkopt: ubić pianę z białek ze szczyptą soli. Dalej u…

Ciastka z maszynki.

Pyszne kruche ciasteczka idealne do jesiennej gorącej herbaty.
Niesamowicie szybkie, o nieskomplikowanym składzie i wykonaniu.
Niezbędna jest maszynka do wyciskania ciastek.

Wczoraj przyjechała do mnie dynia i stoi na parapecie, jest jesień.


Ciastka z maszynki.
(Źródło.)
225 g masła, w temperaturze pokojowej2/3 szklanki drobnego cukru 1/4 łyżeczki soli290 g mąki pszennej2 duże żółtka1 łyżeczka ekstraktu z wanilii1/4 łyżeczki ekstraktu z cytryny1/4 łyżeczki ekstraktu z migdałówMasło utrzeć mikserem na jasną, puszystą masę. Dodać cukier i sól, dalej ucierając mikserem. Po kolei dodawać żółtka, ucierając, następnie ekstrakty. Wsypać mąkę i zmiksować. Masę nakładać do maszynki do ciastek i wyciskać wzorki na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia. Podczas nakładania jednej partii ciastek, pozostałe ciasto powinno być przechowywane w lodówce. Piec w temperaturze 180ºC przez 12 - 14 minut, obracając blaszkę w trakcie pieczenia, by ciasteczka były równo wypieczone. Studzić na kratce.

Seromak.

Słyszałam ostatnio parę głosów zachęcających do reaktywacji bloga, tak więc usłuchałam, oto jestem i postaram się działać. Dziś świąteczny comeback, na słodko. Seromak to wypiek dla niezdecydowanych, mających ochotę zarówno na makowiec jak i na sernik, za cholerę nie mogących podjąć decyzji i chcących upiec dwa ciasta na jednym ogniu. Jakiś geniusz wymyślił połączenie obu wypieków i tak oto powstał Seromak- połączenie dwóch słodkości mi osobiście niezmiernie kojarzących się ze Świętami Bożego Narodzenia. Jeśli jeszcze rozmyślacie nad świątecznym menu, może weźmiecie pod uwagę tego kandydata? W oryginale był pieczony na kruchym spodzie, u mnie jest bez.



Seromak (źródło przepisu)

Składniki na masę makową:
4 i 2/3 szklanki maku (suchego)1¼ szklanki drobnego cukru do wypieków100 g rodzynków 100 g orzechów włoskich, posiekanych4 jajka, białka i żóltka oddzielnie2 łyżki bułki tartej2 łyżeczki ekstraktu z migdałów Mak zalać wrzącą wodą (do pokrycia), odstawić do wystygnięcia, odsączyć z nad…

S(z)ałatka z brokułami, fetą i prażonymi migdałami.

Kotlety jajeczne z kaszą gryczaną i pieczarkami- pieczone.

Jak powszechnie wiadomo- kasze trzeba jeść. Obiad też jeść trzeba a z rozmyślań nad obiadem, nadwyżką jajek w lodówce i kaszą powstały te kotlety. Lżejsze, bo pieczone w piekarniku (dlatego trochę nieestetycznie popękały). Wcale przez to nie suche, bo pieczarki robią robotę. Jak ktoś nie lubi gryczanej to z innymi kaszami można śmiało kombinować, a i z ryżem też wyjdą. Jestem z nich dumna, łapcie po kotlecie.




Kotlety jajeczne z kaszą gryczaną i pieczarkami (z podanych proporcji wyszło 12 sztuk)